Postup k odstranění pochybností by měl být rychlým nástrojem pro prověření daňové povinnosti. Tam, kde lze očekávat rozsáhlejší a časově náročnější dokazování, by správce daně měl volit institut daňové kontroly.
Spisová značka: | 1 Ans 10/2012 - 52 |
---|---|
Soud: | Nejvyšší správní soud |
Datum rozhodnutí: | 10. 10. 2012 |
Postup k odstranění pochybností by měl být rychlým nástrojem pro prověření daňové povinnosti. Tam, kde lze očekávat rozsáhlejší a časově náročnější dokazování, by správce daně měl volit institut daňové kontroly.
Jedná se o judikát, který stanovuje jakási rámcová pravidla pro to, kdy má správce daně volit rychlejší postup k odstranění pochybností a kdy déletrvající kontrolu.
Prakticky však snaha o vymezení těchto pravidel vede k zahajování neodůvodněných daňových kontrol místo POP, často před vyměřením daně. Důvodem je právě uvolnění si rukou ohledně délky řízení (limity pro kontrolu jsou zásadně delší než pro POP) a také snaha vyhnout se úrokům ze zadržované částky (viz Judikát "Kordárna")