Neúplná doručenka může být překážkou fikce doručení

Spisová značka: 4 Afs 142/2014 - 22
Datum rozhodnutí: 25. 9. 2014

Žalobkyni nebyl řádně doručen platební výměr proto, že její zástupkyni nebylo do schránky vloženo poučení o následcích nevyzvednutí písemnosti uložené na poště. Tím nebylo možné doručit rozhodnutí fikcí dle § 47 (2) daňového řádu.

Na uvedený postup žalobkyně upozornila žádostí ze dne 1. 1. 2012, kdy 31. 12. 2011 uplynula lhůta pro vyměření daně.

Správce daně se však v řízení nepokusil prokázat, že doručenka byla chybně vyplněna nedopatřením případně že písemnost byla doručena v zákonné lhůtě. KS i NSS shodně zkonstatovali, že platební výměr nebyl doručen ve lhůtě dovozované správcem daně.

Další řešenou otázkou bylo, zda lze dodatečné dokazování provádět i v řízení před soudem a do jaké míry – SŘS hovoří o tom, že je potřeba zjistit stav, který zde byl v okamžiku rozhodování, nikoliv že nelze provádět důkazy, které byly navrženy po tomto datu rozhodování. Na druhou stranu, soud není povinen provést důkazy nenavržené v průběhu řízení, které jedna či druhá strana navrhnout mohla a neučibila to pouze z nedbalosti či taktiky. To platí i v případě doručování písemností. Pokud tedy správce daně nenavrhl žádné důkazy prokazující, že bylo řádně doručeno, přestože věděl, že na nedoručení staví poplatník svou obranu. Soud tedy provedení důkazu nepřipustil.

Je možné, že písemnost zástupkyni doručena byla (viz reakce přesně 1. 1.), nicméně díky tomu, že to správce daně nebyl schopen včas prokázat (v zásadě se o to nepokusil například výslechem svědků a podobně), spor o poměrně významné finanční prostředky prohrál.

Zajímavé je samozřejmě i to, že v důsledku toho nebyla daň vůbec vyměřena a bude zajímavé, zda se poplatníkovi podaří nadměrný odpočet získat. Přestože judikatura ústavního soudu stojí na straně poplatníka, je nám znám případ, kdy správce daně odmítá nadměrný odpočet vrátit s tím, že se jedná o skutkově odlišný případ.